12 juni 2014

Skolavslutningarna är över

Något av det bästa med att jobba i skolan är att man får vara med om skolavslutningar varje år! Det är verkligen något magiskt över att sluta skolan och få springa ut med hela sommarlovet framför sig.

I går hade vi på vår skolan niornas avslutningslunch. Då är det niorna som är stjärnor och vi lärare dukar fint och serverar. Riktigt proffsiga var vi också! Fina sånger, dikter och annat tårdrypande bjuds det också på såklart. Så kommer det där bitterljuva ögonblicket när det verkligen är sista gången man vistas på sin gamla skola. Klassen splittras trots att man kan se fram emot en festlig kväll tillsammans. Själv släppte jag vidare 4 elever. Det känns i hjärtat men jag önskar dem alla lycka i livet!

I dag var det åttor och niors tur. Då körde vi på den traditionella kyrkavslutningen med "Den blomstertid nu kommer", rektorstal och annat som hör sommaravslutning till. Gladast och lyckligast är jag över att nästan alla våra elever kom dit och var med!! De flesta har en muslimsk tro och de förstår inte alltid att vi inte utövar religion när vi är i kyrkan i Sverige. Den här gången hade vi lyckats övertyga dem om att vi absolut inte skulle be eller prata om Jesus. Trots att prästen skulle säga några ord. Jag är så glad över att de slapp bli särbehandlade i år bara för att vi svenskar envisas med att fira skolavslutningar i kyrkans lokaler. Jag var så glad över att få krama dem och önska dem en underbar sommar! Mina fina ungar!!
            Foto: Lärarna på dejeskolan bjöd sig själva!
På bilden: vi lärare som sjunger för eleverna. Inte någon sommarsång utan texten handlade om Dejeskolan och musiken var "Only teardrops". Lovely!!

Inga kommentarer: