15 juni 2014

Ibland är det okej att inte ha lust

John börjar bli så stor nu och han har verkligen utvecklat en egen vilja. Både jag och Calle har svårt att vara hemma och inte göra något. John har ju varit i den åldern att han bara har fått hänga med på allt vi gjort. Och det har funkat fint.

I går var kompis Oliver här med familj och barnen lekte så bra och hade superkul ihop. I dag pratade John om att han ville åka bil till Oliver hela förmiddagen. Vi sa att det skulle komma andra kompisar istället. Leah och Emmet och så deras mammor. Också Maria och kanske lilla Ellen. Jo då. De kom.
 
John satt just då och tittade på sitt nya favoritprogram där de pratar ryska. Han gick inte ens och sa hej. Leah fick lite senare inte låna hans saker och när han vid fikat bad om att få se på tv igen sa jag nej och att han fick se när alla åkt hem. Då tyckte John att alla kunde åka på en gång. Resten av tiden var han trött och grinig. När alla slutligen åkte gick han ut och lekte själv och var hur pigg som helst. Jag fick mig en liten tankeställare då. Man kan nog inte alltid räkna med att barnen har lust att vara sociala när man själv vill. Det måste också vara okej när de inte vill hänga med på ens äventyr. Man kanske inte ska tjata så mycket om de väljer att dra sig undan istället. Kanske vill hen just den dagen bara få vara ifred och leka själv?

2 kommentarer:

Maria Norlin sa...

Jag håller med! Men tycker det kan vara lite svårt att veta när man ska puscha och när man ska avstå. O är blyg och behöver ofta hjälp att komma igång... Om jag avstod från det tror jag att han skulle missa en del saker han skulle gilla. Och en del personer han tycker om. Men det blir säkert lättare att avgöra vartefter de kan förklara sig lite mer.

Emma sa...

Ja det blir såklart enklare när barnet kan bestämma själv. Blyga barn behöver nog dras med lite mer. Jag tänker att man ibland kanske ska ta reda på vad barnet vill göra. John får ju bara hänga på och den här dagen hade han uppenbarligen inte lust. Är man blyg vill man nog men vågar inte. Det är skillnad tycker jag.