6 maj 2014

Varför röstar du?

I Aftonbladet säger han det så bra Özz Nûjen, om varför vi måste rösta till Europaparlamentet.

I medier hör vi hur de kalla krafterna går framåt inför valet till Europaparlamentet den 25 maj.
Det låter avlägset med EU, Bryssel och Europaparlamentet. Men det är det inte. En majoritet av alla beslut som rör vår vardag, bygger på beslut i Europaparlamentet. Dessutom bestäms så många gemensamma regler där, till exempel om flyktingars rätt till skydd. EU-politik är vår politik och mycket står på spel nu.
En av tio röstberättigade greker planerar att rösta på nazistpartiet Gyllene Gryning i valet till Europaparlamentet i maj. Låt mig upprepa: nazistpartiet. I Frankrike får Front National över en femtedel av befolkningens stöd i mätningarna. I Sverige har vi Sverigedemokraterna (SD), ett parti med rötter ur den nazistiska rörelsen som utåt bara vill hindra människor som flyr från krig och katastrof från att söka skydd i Sverige – men som under ytan är rasister. Inget annat. De är rasister.
SD:s politik har i många avseenden ett rumsrent yttre, men syftar till att skapa ett renrasigt Sverige, utan inslag av icke-svenska kulturer och andra religioner än kristendomen. I sitt principprogram klargör de att flyktingrätten bör vara ytterst begränsad och att de är starka motståndare till mångkulturalismen. I opinionsmätningar får detta parti cirka tio procents stöd.
Jag kan inte tänka mig att var tionde svensk över 18 år delar deras åsikter. SD har varit bra på att mobilsera och nå ut till missnöjda väljare, det får vi ge dem. Men vi är bättre och vi är fler. Vi måste visa det nu.
Min mamma fick med oss över minfälten. Hon kom till Sverige, fick en fristad här och återförenades med pappa. Jag har henne att tacka för mitt liv. Henne och Sverige.
Du och jag kan inte rösta åt grekerna. Vi kan inte rösta åt fransoserna.
Men vi kan välja vilka tjugo personer som ska representera vårt land i ett parlament där mörka, kalla krafter tar allt större makt.
I morgon börjar förtidsröstningen och söndag den 25 maj är det val till Europaparlamentet. Jag hoppas att ni alla röstar och visar det för er omgivning. Vi måste minnas att vi formar vår egen historia.

Vi måste enas och gå samman mot de krafter som drar mot nazismen och främlingsfientlighet. För jag är rädd. Så rädd. Har vi verkligen lärt så lite av historien?

Inga kommentarer: