4 maj 2014

Om man inte tror på trots

Ursäkta sned bild men ni förstår vad ni ser hoppas jag? Om inte så är det Petra Krantz Lindgrens bok Med känsla för barns självkänsla som jag läser just nu! Om man som jag inte tror på att barn "trotsar" utan att det ligger något mer bakom ska man absolut läsa den här boken. Petra Krantz Lindgren kan nog sammanfattas som att man A) ska behandla barn som människor och inte som någon halvmänniska (eller som man behandlar alla andra i sin omgivning eller vill bli behandlad själv) B) när barn "trotsar" eller gör något som vi inte gillar ligger det något bakom.

Enkelt exempel: barnet som inte vill ligga kvar i sin säng efter nattning utan kommer upp gång på gång. Tänker man som boken så försöker man hitta en anledning till varför barnet kommer upp (istället för att se barnet som trotsigt). Olika anledningar kan vara att barnet inte är trött än, vill ha mer tid med föräldrarna, är lite mörkrädd osv. Då kan man som förälder hitta en lösning istället för att skicka barnet tillbaka i säng med ett "sluta tjafsa nu". 


Jag tycker boken är jättebra! Många tankar har hämtats även från Jesper Juuls "Ditt kompetenta barn" som jag läst nyligen och där jag också gillat mycket!

Inga kommentarer: