3 maj 2014

Hundkurs utan hund!

Den här helgen är jag på tävlingskurs i rallylydnad hela helgen! Utan Jack! Det känns lite konstigt faktiskt! Detta är en kurs för en tjej som heter Zandra Beijer och som klarat mästarklass i rallylydnad. Typ högre kommer du inte. När jag anmälde mig till denna tvådagarskurs så kände jag inte att det passade för mig och Jack att gå som ekipage utan jag valde att delta som observatör. Vilket innebär att jag deltar som alla andra men bara går runt och tittar då de andra tränar på moment med sina hundar.

För det första har jag lärt mig oerhört mycket av Zandra som verkligen lyckats fokusera kursens innehåll till två problemområden för mig och Jack - starten och uthålligheten banan igenom. För det andra är det oerhört nyttigt att vara med på en kurs som just observatör. Jag har gått runt med Zandra och tittat på de andra hundarna och lyssnat på alla de råd Zandra gett till dem. Massor av lärdomar alltså!

När jag kom hem nu på kvällen fick jag självklart applicera mina nyvunna kunskaper på Jack som väntade här hemma. Inte vet jag om det var ren tur men såhär lyhörd har Jack aldrig varit. Undrar om det beror på långt träningsuppehåll eller Zandras tips? Kombination kanske??

Inga kommentarer: