5 maj 2014

En dag i Götelaborg!

Nyss hemkommen från en dag i Göteborg. Redan 6 i morse var det dags för avfärd och strax före tio nu på kvällen kom jag hem. Jag har inte träffat John något alls och det känns inte ett dugg bra i mammahjärtat. Men han har haft det fint med pappa och farmor i alla fall. Även om jag faktiskt tror att jag han saknade mig lite eftersom Calle inte ens ville låta honom prata med mig av rädsla för gråt tidigare i dag.

I Götet var jag i alla fall för att lyssna på föreläsare som pratade om ensamkommande barn och alla de olika trauma de kan ha upplevt plus hur man kan handskas med detta. Våra elever har tyvärr upplevt mycket mer än vad något barn någonsin skulle behöva gå igenom och vi på skolan har väldigt lite verktyg för att handskas med det. Vi vanliga lärare är ju inte ett dugg utbildade på trauma eller migrationsstress t.ex. Det var tråkigt nog inte mycket som var nytt för någon av oss fyra som åkt dit även om det fanns en del bra tankar. Dock får man väl säga att det även är positivt att veta att man tänker "rätt".

Efter föreläsningen hade vi tid att gå på stan innan tåget skulle ta oss tillbaka hem. Jag har varit väldigt lite i Göteborg och blev imponerad av hur mysigt det var där. Vi gick genom några parker och strosade på gågatorna så jag såg nog mer av staden än vad jag någonsin gjort (har mest varit på bokmässan ju) förut. Nu ska jag försöka få med mig Calle och John dit någon helg för lite mer utforskande! Krävs lite övertalning eftersom min man har något emot storstäder???

En överlag bra dag och det är alltid roligt att få åka iväg på fortbildningsdagar!!

4 kommentarer:

livet på myra sa...

Vi har varit så mycket i Göteborg så vi har blivit lite mättade! Vi har varit i Stockholm nu flera somrar så nu har jag blivit lite sugen på Göteborg igen! Men nu skulle jag nog försöka komma utanför lite och se de gamla delarna kanske och inte lägga så mycket tid på shopping som jag gjort tidigare! :-) eller bara strosa!
Hoppas du får med dig Calle på en tripp!
Kram

Emma sa...

Det är så jag känner för Stockholm! Jag tänker också att man skulle se lite mer av Göteborg. Shopping är varken något för mig eller Calle. Kram

Maria Norlin sa...

Göteborg är en härlig turiststad tycker jag! Köper man ett Gbg-kort så får man dessutom mycket för pengarna! Vi kanske kan ta en tripp tillsammans i sommar? Åka Paddan, gå på Alfons Åberg-museet och äta glass typ! :)

Emma sa...

Ja, Maria!! Det vore jättekul! Paddan har jag lite dålig kolla på, annars låter det perfekt!! :-) Vi får se och planera det!! Kram kram