1 april 2014

Vem har rätt att gnälla egentligen?

UnderbaraClara är en blogg som jag gärna läser och Clara är en jäkligt duktig tjej som har massor av sunda åsikter om både det ena och det andra. Hon är en underbar förebild för unga tjejer och visar att man kan göra precis det man drömmer om ifall man bara lägger manken till. Nu är Clara gravid för andra gången och får massor av skit för att hon skriver om foglossningar och annat som kan vara väldigt jobbigt med att vara gravid. Många är de ofrivilligt barnlösa som blir ledsna av att de inte kan få barn och Clara som nu blir gravid så lätt ska minsann inte gnälla så när hon nu har så lätt att bli gravid. Som att det är hennes ansvar att bära alla andras bördor på sina axlar. Inte ens en av Sveriges största bloggerskor kan tänka på allas känslor då hon skriver sina inlägg. Vad skulle då bli kvar av hennes blogg? Varför är det så att hon har ansvar för våra/läsarnas känslor?

Jag önskar att vi skulle sluta skuldbelägga varandra så. Jag var också ofrivilligt barnlös i 6 långa år. Det är skitjobbigt och ibland vill man bara spotta på alla glada och lyckliga magar som går runt och hånas där ute. Jag kunde kanske inte riktigt förstå vad de innebär att vara gravid då och ibland kunde jag nog tänka "ja men du får ju ditt barn snart i alla fall" när någon till exempel klagade över att de gått över en vecka. Då visste jag inte vad jobbigt det faktiskt är att vara gravid. Jag hade lyckan att genomleva en helt normal graviditet. Inga foglossningar, knappt något illamående. Men fan vad jag klagade i slutet! Två veckor gick jag över. De värsta i mitt liv! Det var tungt, svårt att andas, du är orörlig och full av hormoner. Jag mådde verkligen skit! Det jag vill säga är att det finns mer än en sak som kan vara jobbig och om vi slutar skuldbelägga varandra kanske vi kan stötta varandra istället. Det ÄR jobbigt att försöka få barn utan att lyckas men det ÄR också jobbigt att vara gravid. Båda sakerna har vi all rätt att klaga över. Ska vi komma dragandes med det där "Du har det så enkelt" så skulle ingen i hela Sverige ha rätt att gnälla över något för de har det så mycket värre ute i övriga världen. Nej, det är faktiskt inte okej att vi sätter oss till doms över andra och försöker bestämma vem som har det värst!

Inga kommentarer: