7 april 2014

Internationell fest

Jo, jag skulle ju skriva lite om den där Internationella festen vi var på i lördags. Jag tror att det var Missionskyrkan och Röda korset som hade kokat ihop detta. De hade samlat människor från olika delar av världen (ja, de svenskfödda var inbjudna de med men tyvärr kom inte så många) och så fick vi se olika uppträdanden under kvällen såsom Colombiansk dans till exempel. Mat från världens alla hörn bjöds det också på! Eftersom vi visste att det skulle finnas människor där som hade på sig "folkdräkter" från bland annat Syrien och Somalia så fick John, dagen till ära, ha på sig sin Dalarna-dräkt som han ärvt efter sin pappa. Vilken tur kan man tycka att tillfället gavs eftersom dräkten passade precis just nu! Blir kanske enda gången han har den på sig!

Det jag tycker är fantastiskt med en sådan här kväll är de möten man får sig till livs som nästan aldrig inträffar annars. Det var många där som inte pratade samma språk och som man inte fått kontakt med annars (okej, barn är en bra isbrytare). Jag syftar på den arabisk-talande mannen i matkön som tyckte att min son var vacker som solen. Eller den amerikanska indianen som som fotade de dansande Colombianskorna och som undrade hur gammal John var. Eller gruppen yngre män som vi hamnade vid samma bord som. De var nyanlända i Sverige och vi kunde knappt prata med varandra. John tog och räknade allesammans några gånger ändå och på något vis såg vi varandra där. Det är synd att de som är födda i Sverige missade det här. För om vi möttes såhär lite oftare. Och om vi såg varandra som jämlikar och människor, då skulle Sverigedemokraterna inte ha en chans!!

6 kommentarer:

Alteregot sa...

Visst är det kul med möte? Speciellt när man träffar personer som man normalt sett aldrig hade pratat med. Jag kan upptäcka att trots att vi inte har samma språk så kan man ändå ha mycket gemensamt.

Emma sa...

Ja verkligen! Vi har massor gemensamt eftersom vi människor med samma behov i grunden! Dessutom är det väldigt intressant att lära sig om andras kulturer och liv. Så berikande!

livet på myra sa...

Va fint med folkdräkt!!

Emma sa...

Visst är den fin, Jessica! Jag försöker komma på fler tillfällen då han kan ha den innan den blir för liten!!

Maria Norlin sa...

Dop kanske? ;)

Emma sa...

Den tanken har slagit mig, Maria! :-)