25 april 2014

Byta giftigt mot giftfritt

Plastbanta! Ett begrepp som ligger i tiden just nu. Många blir allt mer medvetna om de gifter som gömmer sig i mat och vanliga saker vi har hemma. Speciellt alla olika plastsaker är en riktig giftspridare eftersom plaster alltid släpper ifrån sig kemikalier mer eller mindre. Jag känner personligen att jag kan få lite småpanik när jag börja titta på allt som är av plast här hemma. Så för att inte bli liggande i sängen med ångestfylld hjärtklappning så har jag bestämt att det är två områden jag ska fokusera på när det gäller att minska på gifterna här hemma:

* Det första är att köpa så mycket ekologisk mat som det bara går. Detta är vi ganska med på.
* Det andra är att fokusera plastbantningen till köket (till att börja med). Byta ut alla plastsaker som vi använder varje dag mot rostfritt eller trä. Matlådor, stekbestick och alla andra tusen saker som vi köpt i plast bara för att det är enkelt och lättillgängligt.

Senast i går insåg jag att jag och John behövde varsin ny vattenflaska. John för att ta med under sommarens små utflykter och jag behövde en ny träningsflaska. Jag vill inte uppdatera med plast eftersom man suger rätt ofta på de där vattenflaskorna. På Ekokul hittade jag två fina i rostfritt stål och BPA-fri plast! Känns riktigt bra. Och fina är de också!!

Vattenflaska barn 350 ml dinoSportflaska stål 600 ml lila

2 kommentarer:

livet på myra sa...

Åh gud,va jag får ångest!! Skulle nog också behöva göra en rensning inser jag!
Kram

Emma sa...

Man får ju lätt det! Tur är så kan man göra ganska mycket för att befria sin vardag från gifter! Kram