13 mars 2014

Lite abstinens

Jag har alltid varit en person som ansett mig vara en sådan som tränarregelbundet fast verkligheten mer sett ut som så att jag haft ett stående pass i veckan (dansaerobics, jättekul!!) där jag möjligtvis fått till ännu ett pass några gånger i månaden lite oregelbundet. Inget fel i det. Bättre än ingenting.

Sedan blev jag gravid och rörde mig knappt alls, i alla fall i slutet. En strandad val har mycket svårt att ta sig längre sträckor faktiskt. Cirka 6 månader efter att John fötts hade jag massor av kilon kvar och längtade efter att få börjar röra mig på riktigt. Köpte träningskort och började med Zumbapass och gick snart över till pump och styrka. Nu för tiden tränar jag nästan alltid tre gånger i veckan och jag vill gärna kombinera styrka med uthållighet och kondition. Jag älskar hur bra jag mår och hur mycket energi jag får. Jag älskar att känna tröttheten i kroppen efter ett ordentligt pass. Jag älskar att jag orkar sitta på huk en längre stund utan att benen domnar och jag älskar att kunna småspringa hela korridoren i skolan (jaa, den är lång!!) utan att flåsa nämnvärt.

Maken är bortrest denna vecka vilket innebär att jag inte kan träna något på kvällarna. Jag känner av det i kroppen. Jag blir lite rastlös och småirriterad. Jag längtar efter att låta musklenar jobba. Härlig känsla faktiskt!
 

Eftersom våren verkar ha kommit tidigt tänkte jag ganska snart börja med att lägga in löppass i min träning. Måste bara hitta skor först. Funderar på ett par Asics gel-kayano eftersom flera rekommenderat dem och när jag provade i butik satt de nästan som ett smäck på foten. Dessutom ska jag fixa en riktigt peppande spotify-lista som jag kan springa till. Ser fram emot att få upp flåset ännu mer ute i skogen.
Detta, att jag en gång skulle komma att ge mig ut i löparspåret frivilligt, trodde nog aldrig den aerobics-älskande Emma. Men det är sådant som kommer sig av träning. Ju mer jag tränar desto mer träningslust skapas.

5 kommentarer:

Calle sa...

Förstår abstinensen, och stark comeback efter graviditeten - men framförallt välkommen till löparträsket, här får alla plats att kuta och njuta :-)

Rungo sa...

Asics Nimbus -löpskorna kan jag verkligen rekommendera!
Kör hårt! Och lycka till med löpningen.
http://run-go.blogspot.fi/

Emma sa...

Calle: Tack tack! Känner mig rätt nöjd med mig själv faktiskt då jag både väger mindre och är i bättre form än vad jag var innan jag blev gravid!! Ska in i det där träsket nu tänkte jag! :-)

Rungo: Tack! Det ska jag lägga på minnet!!

livet på myra sa...

Åh,det är så skönt att springa!! Man använder kroppen på ett sätt som är som inte går att jämnföra med andra träningsformer! (inte jag iaf) och att klara av att springa är en riktig kick tycker jag! Nu har jag inte sprungit på länge av förklariga skäl o jag saknar det! Ge inte upp bara om det inte funkar direkt,jag fick ge det flera försök för att hitta den bästa tiden att springa utan att få grym håll,ett tips bara! :-) har också ett par asics fast en annan modell o de har varit toppen! You go Girl!!
Kram

Emma sa...

Jag tänkte köra ett program. Då tränar man upp uthålligheten och springer inte bara tills musten tar slut. Just den biten hatar jag med löpning. Ska bli kul med utmaningen! Ger upp gör jag sällan!:)