18 mars 2014

Kommunikationsmetoden

Jag och Jack var för några månader sedan hjälpekipage i en kurs för en grupp som utbildade sig till instruktörer i kommunikationsmetoden. Detta är en metod för hundar som har problem i hundmöten och den går enkelt till så att man använder sig av och blir lyhörd för hundens egna, naturliga lugnande och undvikande signaler. Alla hundar använder lugnande signaler i situationer som den finner obehagliga. Dessa signaler kan t.ex. innebära att hunden slickar sig om munnen, nosar i marken eller gäspar. I kommunikationsmetoden lär du dig som förare att se när hunden gör lugnande signaler och hjälper även hunden att klara av hundmöten genom att hjälpa den när de lugnande signalerna inte räcker genom att sätta hunden innan den gör ett utfall. Till slut ska hunden orka gå förbi andra hundar bara genom att använda sina signaler.

Jag lärde mig mycket på det tillfälle då vi fick många tips av de blivande instruktörerna. I går fick vi som varit hjälpekipage ett extra, gratis tillfälle för att se hur det gått med träningen för våra hundar. Jag och Jack klarade oss rätt bra trots att vi som vanligt inte tränat så mycket som jag önskat. Dock fick vi några fler tips i vår träning och jag känner att vi är på god väg mot fungerande hundmöten.

Det jag älskar med kommunikationsmetoden är att den är enkel att träna när du väl lär dig att läsa din hund, den är väldigt snäll och helt naturlig! Jag blev väldigt sugen på att gå fler kurser men får just nu avvakta lite och nöja mig med rallylydnadsträningen och en helgkurs i rallylydnad som jag ska närvara på som åskådare i maj.

Inga kommentarer: