6 mars 2014

Det våras för hunden

Ju närmare våren vi kommer desto mer kommer suget på uteträning krypandes. Uteträning för mig är till stora delar hundträning. Jack och jag började vår "bana" med agility som är en fruktansvärt rolig hundsport. Vi har tävlat lite i det men aldrig tagit oss runt en bana på tävling eftersom Jack vid träningstillfällen mest sprungit i bankanten och skällt på de hundar som suttit där. Han är en fegis vår hund och skällandet betydde att han tyckte det var otäckt när alla satt och glodde på honom. När jag blev gravid tog vår agilitykarriär en ordentlig paus och sedan dess har vi mest tränat agility för att det är kul. Detta med att träna agility på kul ska vi fortsätta med under våren. 

Det senaste året har vi börjat träna rallylydnad som i det stora hela går ut på att man följer en bana som består av ungefär 15 olika skyltar. Vid varje skylt stannar ekipaget och utför det som visas på skylten. Rallylydnad är väldigt roligt och väldigt lättsamt eftersom reglerna är så snälla.
                     
Vi har tävlat lite även i detta men återigen har Jack problem med att fokusera när andra står runt och tittar på. Eller när man utfört en 5 -6 moment och inser att man inte fått en godis än. Jag har ännu inte bestämt om vi kommer att tävla något under våren. Däremot vet jag att vi kommer att träna! Vår träningsgrupp drar snart igång så den har vi en gång i veckan. Sedan ska vi träna minst en gång till i veckan plus att Jack får bli min joggingkompis också.

Under hösten har Jack och jag tränat inne. Att Jack har lärt sig att lägga sig enbart med en handrörelse från mig stående är nog det jag är mest stolt över. Läggande är något som har varit extra knepigt att lära Jack. Jag ser fram emot en härlig hundträningsvår!

Inga kommentarer: