8 mars 2014

Alla ska känna sig välkomna

Här i veckan hade vår kommun tagit in en föreläsare som pratade med oss om värdskap. En otroligt bra föreläsare, ett otroligt viktigt ämne. För vad handlar värdskap om. Jo, ganska enkelt handlar det om hur vi beter oss mot varandra. Det är ditt ansvar och mitt ansvar att de vi möter i livet alltid ska känna sig välkomna. Det är mitt eget ansvar att göra så att alla de jag möter känner sig välkomna. Detta oavsett kultur, etnicitet. sexualitet, könstillhörighet osv. Ibland handlar det om att säga hej i korridoren eller att inte behandla någon på ett dåligt sätt för att den inte är som du. Klarar du alltid av detta? Jag vet att jag inte gör det men jag jobbar på det! Mina fördomar och mina normskador hindrar mig ibland men, som sagt, jag är medveten om det och jag jobbar på det.

Jag kallar mig själv feminist, antirasist, humanist kanske och jag är jävligt politiskt korrekt. För allt det här handlar om att alla ska vara lika och att alla ska få känna sig välkomna. Den är bra dum som säger "Nej gud, nån feminist är jag inte!", Men vadå! Tycker du ärligt att kvinnor och män ska ha olika lön för samma arbete, att det är okej att män tar kvinnors kroppar lite som de vill eller att kvinnor ska utsättas för sex utan att de har samtyckt? Om du inte tycker det, då är du feminist! De som använder politiskt korrekt som ett skällsord är bra dumma. Politiskt korrekt handlar om att man inte accepterar att någon väljs ut så att den kan hånas eller inte accepteras. Tycker du inte det är okej att människor som har osvenska namn får sämre jobb trots otroliga utbildningar eller tycker du inte det är rätt att funktionshindrade har sämre möjligheter än de som inte har ett funktionshinder. Men herregud! Då är du också politiskt korrekt!

Om folk som inte känner sig som män eller kvinnor känner sig mer välkomna genom att vi har ett tredje omklädningsrum på gymmet, då ska vi ha det! Om människor från Afrika känner sig kränkta av att vi i Sverige ska baka "negerbollar". Ja, då använder vi ett annat ord. För alla alla alla människor är lika och har rätt att känna sig välkomna i vårt land. Alla berikar vår kultur, alla är en tillgång!

Så på Internationella kvinnodagen vill jag slå ett slag för värdskap! För att alla ska känna sig välkomna! Och att du och jag funderar lite extra på vad vi kan göra för att skapa en välkomnande atmosfär i vår vardag.

Inga kommentarer: