16 februari 2014

Regn och rusk

Att det kan regna och ruska så i februari. Inte ens hunden vill gå ut. Tråkigt när det är sportlov runtom i landet och alla vill leka vinterlekar. Själv åkte jag skridskor (inomhus) större delen av dagen i onsdags. Skolan hade en vinteridrottsdag och jag hade alldeles glömt hur roligt det är att åka skridskor. Jag längtar tills John kan börja träna och vi kan dra i väg till Mariebergsskogens lilla träningsdamm. Vi hade tre elever med som aldrig åkt skridskor tidigare. Efter någon timme åkte de som de aldrig gjort annat, hoppade och åkte bakåt. Imponerad!

I helgen har jag ännu en gång funderat över var jag ska få energi ifrån. Går in på tredje veckan nu när min kollega är sjukskriven och jag har ensamt ansvar för våra grupper på jobbet. Jag är slut! Har kontakt med företagshälsovården men måste själv titta på mitt liv och se vad jag ska ändra på för att orka. Jag vet inte just nu! I lördags beordrades jag ta lite tid för mig själv medan John lekte med farmor och farfar. Så jag åkte in till stan och letade lite second hand - fynd. Hittade inte en sådan hylla jag vill ha men däremot två fina vårsjalar, en spöket-laban-docka till labanälskaren och två billiga böcker. Slank sedan in på akademibokhandeln och shoppade en tredje bok. Åt vilsam lunch i min ensamhet och drack sedan te tillsammans med C och N. Det var några energigivande, glada timmar!

2 kommentarer:

livet på myra sa...

Men hallå,varför får nu ingen avlastning? Man kan väl inte begära att du ska ta ansvar själv för nåt som ni annars är två för!? Nej,du får sänka ambitionen på jobbet lite så du orkar med livet hemma! men det är inte lätt,men ibland får man faktiskt tänka att det bara är jobb! Sen ska man såklart göra sitt jobb men du fattar vad jag menar! Skönt med lite egentid! Det är jag usel på! träna el ta en promenad kan jag göra men skulle ha jättesvårt att gå i affärer själv el ta en tur till Ikea el nåt! Fast man kan verkligen behöva det!
Kram o hoppas veckan som kommer blir bra!!

Emma sa...

Vi har fått vikarie men det är ju ändå jag som måste sköta planering för båda grupperna plus allt som ligger runt som vi annars är två om. Vikarien kan ju bara göra det jag säger åt dem, inte alltid bra. Jag försöker dra ner på jobbet men det är jättesvårt. Jag måste ju ta samtal när elever mår dåligt, lösa problem, planera med andra lärare. Men det stora problemet är väl att jag inte släpper allt när jag kommer hem. Sover dåligt på natten mm. Men jag jobbar på det! :) kram