7 augusti 2013

No Poo

Jag får mer och mer kemikalieångest ju äldre jag blir. Det är ingen hemlighet. Jag är inte alls ofelbar och har massor med otäcka plaster här hemma. Usch och fy och byta ut! Via Lady Dahmer har jag sedan tidigare hört talas om No Poo som i all enkelhet innebär att man inte tvättar sig med något schampo (ingen annanstans på kroppen ska man egentligen heller använda något annat än naturliga grejjer. Dit har jag inte kommit än), däremot kan man använda olivoljor, äppelcidervinäger och annat som finns i skåpen.

På John kör jag No Poo rakt av! Har aldrig använt schampon eller annat tvätt vid bad, inga våtservetter och nästan inga krämer förutom Idominsalva i rumpan. Kallpressad rapsolja funkar urbra till torr hud.

Jag har dock inte vågat köra racet fullt ut på mig själv. Har ju en väldigt torr och kliig hårbotten och hemskt om håret skulle bli oljigt och fett! MEN i början av sommaren tvättade jag som vanligt, varje dag, mitt hår med mitt vanliga Clearasil och för varje dag blev håret fetare, tyngre och livlösare. Jag upplevde det så som att det blev värre efter varje schamponering. Och eftersom det ändå var semester tänkte jag ge No Pooandet en chans så jag slutade tvätta håret med schampo. Använde bara vatten och masserade hårbotten noga som jag läst att jag skulle göra. Direkt kändes håret mycket bättre! Efter 2-3 dagar var mitt hår inte längre tungt och fett utan kändes både friskt och rent. Lite chockad av resultatet faktiskt! Och vet ni vad. Min hårbotten kliar inte alls längre.

Jag kommer att leta upp ett riktigt bra ekologiskt schampo eftersom jag ändå känner att jag vill löddra igenom håret en gång i veckan i alla fall. Men tills dess funkar det väldigt bra, och till och med mycket bättre, utan schampo och äckliga kemikalier!

Inga kommentarer: