4 augusti 2010

Turkiet

*Peppar peppar ta i trä* så verkar min maginfluensa ha gett med sig. Så det är väl dags att visa vår resa till Turkiet i lite bilder. Tråkigt bara att det blivit höst här hemma så att brännan redan flagnar!

Utsikten från vår badplats. Verkligen en vacker plats med disiga berg som ramade in horisonten.

Vårt hotell rakt fram och vår strand var den med de gula solstolarna. Praktiskt och nära!
Sedan kan ni se ett disco till höger och ett disco till vänster. Men vi bytte bara rum en gång då vi tyckte det var lite väl att försöka sova mitt i ett av dessa discon!
Marmaris shoppinggata.
Den absolut godaste maten. Överlag tycker jag verkligen att Turkiet lever upp till sitt rykte som det tredje bästa köket...i världen antar jag.
Vi åkte på en dagstur till Rhodos. Tog bara en timme med båt. Sedan strosade vi runt i den gamla staden en hel dag. Det var här jag verkligen shoppade loss då shoppingen i Marmaris inte var något att tala om direkt.


Tirmaisuefterrätter är inte fy bubblan!
Strandpromenaden i Marmaris.
Gamla staden i Marmaris.
Torsdagsmarknaden i Marmaris. Ett härligt sätt att köpa kryddor på tycker jag. Man får alltid smaka sig till den bästa kvalitén.
Här är jag under vår sista kväll i Marmaris. Här med mitt fina, nya halsband från Rhodos.
Jag var faktiskt inte riktigt sådär kräftröd i ansiktet dock.
Sista dagen lyfte inte vårt flyg förrän efter 01:00 medan man var tvungna att checka ut från hotellet redan klockan 12:00. Så då åkte vi på en s.k. hemresetur till Daylan för att ha något att göra under dagen. Där åkte vi flodbåt.

Först till ett lerbad och ett sulfatbad. Skulle göra huden 10 år yngre.
Sedan tittade vi på 2400 år gamla klippgravar.

Och fick även en skymt av en vattensköldpadda och badade på "Turtlebeach".
Dessutom åt vi och duschade på "Paradise hotell". Det ni!
Semestern i Turkiet sammanfattningsvis:
*Jag badade i Egeiska havet och i medelhavet
*Jag besökte Asien för andra gången :-)
*Jag hälsade på i både Turkiet och Grekland
*Jag åt massor av god mat
*Jag handlade lagom många minnen
*Jag blev expert på att ignorera inroparna i affärerna och på restaurangerna
*Jag njöt av härligt blåsiga kvällar efter 40 grader varma dagar
*Jag träffade många roliga, intressanta, konstiga och dumma människor

En mycket bra semester helt enkelt!
Puss

2 kommentarer:

Jenny sa...

Ser helt fantastiskt ut... Men Emma du har ju faktiskt bott i Asien... Israel tillhör Asien... Puss på dig

Emma sa...

Haha, tänk att jag glömde Israel! Får skylla på sviktande hjärnceller på äldre dar! Krams