10 juli 2010

Sköjit

Ja, jag är nog en av de sista att upptäcka Hanna Hellquist och hennes krönikor. Men nu läser jag dem direkt de läggs ut och jag myser och fnissar. I sin senaste krönika skriver Hanna om Fröding, sitt lantställe och jaa... faktiskt heteronormen. Hon skriver på dialekt när hon beskriver sin kompis forshagabon och hur hon vägrar leva upp till de invanda normerna. Hon vill inte leva ett "königt liv" trots att hon bor i en "normativ villa i fôrshaga". Jag fnissar åt dialekten och åt att kompisen Lotta faktiskt bor i samma by som jag. Själv ska jag ta mig en tur till min hemort, Sunne, för att umgås med några gamla vänner. Jag återupptar alltid min dialekt där och kommer antagligen, hela vägen till Sunne, fundera på om JAG bor i ett normativt radhus i Fôrshaga".

Inga kommentarer: