1 mars 2010

Brödbak på kvällskvisten

Efter fyra dagar blev äntligen min första surdeg färdig. Så när klockan var närmare halv nio på kvällen bestämde jag mig för att baka frallor gjorda av bland annat surdeg, även lingon var en ingrediens som var första gången jag använde i bröd. Med en jäsningstid på två timmar tog det lite tid. Men resultatet blev gott! Dessutom kan man läsa mysiga böcker medan man väntar.
Såhär ser Kenneth ut när han tycker att det är dags att sluta fåna runt och gå och lägga sig!
Lite missnöjd!
Baket, direkt ur ugnen! Jag vet! De ser lite brända ut!
Jag har fortfarande lite svårt att matcha recepttider mot varmluftsugnens tider.
Måste nästan alltid baka varje recept en gång innan jag lär mig.
Receptet hittade jag hos Söta saker och ni kan hitta receptet HÄR.
Nu ska i alla fall jag sova!
Nattinatt



1 kommentar:

Vita drömmar och choklad sa...

Vilken söt vovvis!
Vad du är duktig som bakar sånt tålamodskrävande matbröd.
Här är det snabba ryck som gäller vid bak. Kanske beror det på att barnen skulle bli alldeles för otåliga annars ;)
Ha det bra!
Kram Milla