23 mars 2010

Year 2000

Eftersom jag fastnat i nostalgiträsket just nu måste jag berätta om året jag fyllde 20.
I februari begav jag mig (..med rätt blandade känslor...) till Israel för att jobba på Kibbutz.
Första dagen kunde jag inte gå med till puben för att jag mådde fysiskt illa av allt det nya och av att vara så långt hemmifrån för första gången.
Efter det blev det en helhetsupplevelse måste man nog säga.
Jag träffade Jenny som var min rumskompis under hela vistelsetiden.
Mitt ena favoritställe var en punker som tjänade både som festlokal och tv-rum.
Det andra var en annan bunker där vi hade både pub, goldstar (öl) och trevliga kibbutznickar att fördriva tiden med. Helt otroligt!

Jag träffade även min numera svägerska Fia!

Både Jenny och Fia åkte med till Jerusalem där vi dansade i punch-köer och tittade på klagomuren, red kamel och köpte en och annan souvenir.

Fia träffade Steve. När de två gifte sig två år senare träffade jag min egen Calle, Fias bror. Tänk vilka trådar som hänger ihop och leder oss framåt!! I den här underbara hammocken tillbringade vi volontärer mycket tid. Vi pratade, rökte vattenpipa...och dansade på bordet.


Den här låten var min favorit under Kibbutz Gadot-tiden. Stackars bunker-dj:n blev nog ganska trött på mig! Det bästa var när T-spoon sjöng: "I met a girl named Eden, she came straight from SWEDEN".

Tänk att vara 20 och sådär lättroad igen!


Jag har aldrig liftat så mycket, druckit så mycket bål, kört traktor så mycket eller sett så många militärer samlade i en buss efter min Israeltid!!

Så härligt ansvarslöst!

3 kommentarer:

Jenny sa...

Åh, det här är nostalgi... Vi måste snart boka in en nostalgihelg vännen. Kramar

Emma sa...

Inte sant! Ja, det måste vi! Var det maj vi pratade om? Kramar

Emma sa...

Det skulle du ha gillat Gunnel! Det var verkligen något av det bästa jag gjort!! Inte minst att det var tack vare den resan som jag träffade Calle! Kramae