9 januari 2010

Idag har jag varit huslig som få!

Idag har jag gjort:
1. Afrikansk kycklinggryta. Som lördagssupé blev det en helt underbar gryta som jag har hittat på nätet. Enkel ett göra (trots att det tar ganska lång tid att koka. Dock sköter det sig själv så det kvittar), någorlunda fettfri och så god så god! Enkel och god att värma också så självklart gör jag extra mycket och ställer i kylen. Receptet till den lägger jag ut längst ner i inlägget. Mumma!
2. Goda soppor att värma sig med i vinterkylan. Den ena åt jag av till lunch. Det var en broccoli- och potatissoppa som är den man ser på bilden. (Obs! Brödet i bakgrunden har jag också bakat *Stolt*) Dessutom passade jag på att göra en tomatsoppa också. Jättebra att ha i kylen (eller frysen) och bara ta fram och värma. Enkelt, och billigt!

3. Hemmagjorda buljongtärningar. Ju mer man kan göra själv desto bättre. Då vet man vad som är i och man slipper massa konstiga tillsatser och annan skit!! Efter recept från Underbaraclara.

4. Mangoglass. Herregud vad god den var innan jag ställde in den i frysen! Hoppas den ska smaka lika när den är frusen och mer glassig!

Dessutom bakade jag frallor men jag misstänker att de blev rätt misslyckade och sådant vill jag inte ha på bloggen! Inga fula misslyckanden här inte!!
______________________________________________________________
Afrikansk kycklinggryta
1 Kyckling (Jag använde bara kycklinglår och det gick så bra så!)
4 röda lökar
2 krm svartpeppar
1 krm cayennepeppar
0,5 tsk paprikapulver
0.5 tsk curry
1 krm kardemumma
1 dl tomatpuré
1 tsk pressad citron
1 msk flytande margarin
1,5 tsk salt
3 dl vatten (jag tog mycket mer eftersom det inte täckte kycklingen)
Gör såhär:
Skala och finhacka löken. Lägg den i en tjockbottnad gryta med bara några matskedar vatten och låt det hela sjuda på svag värme under lock tills löken är mjuk. Tar minst 20 min. Dela under tiden kycklingen i mindre bitar och ta bort skinnet. Blanda kryddorna, tomatpurén, citron och fett i lökgrytan. Rör om väl och låt blandningen koka ihop några minuter. Lägg i kycklingbitarna. Salta och späd med vatten. Koka under lock på svag värme tills kycklingköttet släpper från benen. Tar cirka 45 minuter. Godast med ris och sallad!
_______________________________________________________________
Puss



4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad duktig du har varit, såg jättegott ut, kommer gärna och smakar den där kycklinggrytan någon gång:)

Mams

Emma sa...

Det ska du självklart få! :-)
Puss

Anonym sa...

Tjena!!
Va huslig du är Emma. Får lära mig lite + att ge mig lite energi till att vara mer "hemmafruig":) SEr supergott ut. Detta recept måste jag testa nån dag och ett stort plus va ju att du sa att d va någorlunda fettfri o eftersom jag FÖRSÖKER att täänka på vad jag äter,,,,(har gjort det i ett par dagar)så är ju det ett jättebra alternativ. Ser jag fram emot o testa:)
Kram kram!!/ANNa

Emma sa...

Hej Anna!
Samma här! Försöker också tänka på vad jag äter och träna mer! Så superbra med goda, fettfria recept. Det ensa som egentligen är fett i detta recept är ju smöret. Inte mycket av det heller.
Det där med att ha energi att orka göra saker handlar mest om att ha tid tycker jag. Har jag tid kan jag hålla på hur mycket som helst! Har jag inte skiter jag i vilket! ;-) Hihi! Kram på dig