8 oktober 2009

Insikter

Insikter om sig själv är ibland välbehövliga. Inte bara för att man ska bli mer ödmjuk men även för att man ska förstå sin omgivning bättre.

Insikt 1: Efter att ha umgåtts med en grupp nya människor ett par dagar inser jag att en eller två av dessa nya människors personlighet inte alls funkar med min. Bara detta känns lite jobbigt eftersom jag är van att komma överens med de flesta och dessutom kommer jag nog vara tvungen att ha en del med människorna i fråga att göra. Diskuterar detta med min man som säger: "Strunta i dem. Ni har antagligen samma känslor för varandra och varför lägga ner energi på folk som ändå tycker att du är dum i huvudet". Min man är inte bäst på att uttrycka sig fint men jag förstår hur han menar. Efter en stunds tystnad inser jag att en jobbig känsla har väckts. Någon tycker att jag är "dum i huvudet"!! Besvarade känslor är tunga!

Insikt 2: Varför har man alltid störst krav på de som står en närmast? Någon har fått mig att inse att jag kan "förstå" helt främmande människor och vara väldigt förlåtande när de kommer till nästan okända. Men mina närmaste har jag dock höga krav på och förståelsen finns inte alltid där. Lite jobbigt men nu är insikten väckt och jag ska bättre mig! Jag ska åtminstone försöka!

Snuviga kramar

Inga kommentarer: