10 oktober 2009

Aj äm bäck

Efter sisådär 12 timmars sömn har jag hitta min energi igen! De senaste dagarna har jag släpat mig fram i någon slags dimma. Min hjärna har mässat: "orkar inte orkar inte orkar inte". Lika bra att lyda och sova ut ordentligt alltså!

Energikicken innebär att jag hittills idag har:
  • dammsugit
  • tvättat överdragen till soffan
  • bytt sängkläder
  • gått en timme i solen med vovvarna

En annan rolig grej var att jag hittade den bortglömda adressen till min gamla blogg: http://emmaboman.blogg.se/m_032007.html. Gud vad pysslig jag var då alltså!! Jag hittade även adressen till min gamla smyckessida: http://www.unikaval.3w.se/. En hobby jag länge funderat på att återuppta. Men tiden....

I och med dessa fina fynd hittade jag även ett toppenbra recept på müsli som jag letat efter ett tag. Det är urgott:

5 dl rågflingor

5 dl dinkelflingor eller fiberberikade havregryn

1 dl Havrekli

1 dl Vetegroddar

1 dl Krossade linfrön

1 dl Solroskärnor

1 dl Grovhackad sötmandel

Kanel

Kardemumma

4 msk rapsoljaca

1 dl vattenca

3 msk Acacia-honung för att få lite sötma

Ta fram en stor plåt som har lite djup. Blanda ihop alla ingredienser förutom kanel, kardemumma, rapsolja och vatten. Pudra över rikligt med kanel och lite kardemumma. Ringla över rapsoljan, honungen, droppa över vattnet och arbeta samman muslin. Rosta i ugnen på 175 ° i ca 20 min. Tillsätt gärna torkade aprikoser klippta i småbitar eller lite russin. Förvara i glasburk med tättslutande lock.

Efter gårdagens aha-upplevelse då jag insåg att ett paket köpkräm innehåller 75 sockerbitar medan en 1 och en halv liters cocacola innehåller 50 sockerbitar så är det dags för nya frukostvaner. Perfekt timing alltså!

Då ska vi se hur dagen fortsätter. Torka golv? Städa toa? Läsa bok? Dricka kaffe?

Pösselipöss

Inga kommentarer: