6 augusti 2009

Kalevala - Me like!

En ljum, ljus sommarkväll. Förväntansfullt sätter jag mig i bilen och åker mot "Sagans land Sunne" som min gamla hembygd så fint profilerar sig. Och nog är det en sagolik, magisk kväll när det är dags att se årets uppsättning i berättarladan.

Västanå Teater har hållit till där i tio år i år. Uppsättningar som "Nils Holgersson", "Gösta Berlings Saga" och "Romeo och Julia" har spelats där och i år var det "Kalevalas" tur.

Jag såg min första teater i Berättarladan så sent som förra året. "Bannlyst" var min debut.
För mig var det en av Selma Lagerlöfs mindre kända berättelser. Men fångad var jag. Av skådespelarna, musiken, rekvisitan som är både genomtänk, ganska lätt tilltaget men väldigt symbolisk och väldigt berättande. Allt detta fick mig att gå runt med en drömsk, härlig känsla: flera dagar efter föreställningen. Så ni kan föreställa er min förväntan inför årets uppsättning. "Kalevala, det finska nationaleposet". Det kunde ju ha blivit lite vad som helst. Jag trodde nog inte det skulle vara världens enklaste sak att ta sig an. Dock blev jag inte besviken. Västanå Teater lyckades förtrolla än en gång! Återigen åker jag hem med en känsla av att ha sett något underbart. Och jag kan knappt bärga mig tills jag får se nästa års föreställning!

Stora artister har trampat in i Sverige under sommarmånaderna. Brittan, U2 och Madonna. Ingen av dessa kan mäta sig med en föreställning i Berättarladan, med Västanå Teaters skådelspelare. Så är det för mig! Ni som inte har sett "Kaleval". Ta en tur till sagans land och se den vetja! Ni lär inte ångra er....

Puss

Inga kommentarer: