5 augusti 2009

Baka baka liten kaka

Äntligen tittar solen fram igen. Det är bara att passa på och njuta! Själv ska jag strax gå ut och få lite färg/motion genom att vandra fram och tillbaka med en icke motordriven gräsklippare. Men då kan jag känna mig nöjd när jag ikväll drar mot Sunne och Berättarladan för att se Västanå Teaters årliga uppsättning där. Uppsättningen för året: "Kalevala". Det ska bli riktigt spännande!

I går fick jag ett ryck och lekte hemmafru á la Martha Stewart hela dagen. Först gick jag ut och plockade, antagligen årets sista, skörd av hallon och rabarber. Av rabarberna bakade jag en rabarberkaka från recept av tv-kocken Leila. Måste köpa hennes bok!


Dessutom gjorde jag dubbel sats muffinssmet och gräddade vanliga muffins, muffins med dumle, muffins med blåbär och muffins med hallon. Tyvärr brände jag så gott som alla hallonmuffins på grund av att gradknappen hade förlyttat sig av någon konstig anledning. Jag skyller på poltergeists! Muffins med dumle var dock en hit! Men de bör nog helst ätas varma skulle jag tro!



De flesta av rabarberna gick ändå till rabarberkräm. Jag älskar det och har inte insett hur enkelt det är att göra. Somrigare frukost kan man knappast hitta. Så nu har jag både välfylld frys och välfylld mage.


Blogspot jävlades som vanligt och alla bilder kom i fel ordning. Men ni förstår principen!
Puss

3 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Men så huslig du är! Jag har tänkt göra rabarberpaj sedan de första stjälkarna stack upp, men det har inte än blivit av. Jag får väl skylla på poltergeists jag med :-)
Kul att ni fått sol till slut. Idag tog jag solstolen ut så fort jag kom hem och halvslumrade i solen. Inte pjåkigt!

Alexandra sa...

Oh, vad gott det ser ut med rabarberkräm! Vill ha!!! Tyvärr saknar jag trädgård men plundrade kollegans på några stjälkar som gick till en jättegod sockerkaka. Sommaren måste vara bästa tiden, så mycket gott!

Emma sa...

Fröken Fräken: Ja, jag fick en släng av huslighet där. :-) Jag kan förstå att du inte hunnit med att baka. Du hade ju gjort så mycket annat!!

Alexandra: Mmm...visst är det gott! Inte fel när man kan få sådant man saknar av adnra. Sommaren är definitivt den bästa tiden för bakning. Inte bara det att man kan sitta ute i det gröna och fika. Dessutom kan man använda egenskördade bär i bakverken. Det gillar jag!

Kram på er