23 juli 2009

Ack värmeland du sköna

De sista dagarna i Stockholm var rent underbara. Jag tog en dag i Uppsala och hälsade på min gamla kompis från lärarutbildningen, Hanna. Hanna har nyss fått en bebis, lille Fredrik. Honom fick jag såklart träffa. Rent bedårande söt var han. Vi promenerade runt i Uppsala och Hanna var min guide för dagen. För mig, som aldrig varit i Uppsala, var det väldigt roligt att se denna mysiga stad och några av dess sevärdigheter. Domkyrkan var verkligen imponerande. Tack för den härliga dagen, Hanna.

Dessutom tog jag mig en tur till Historiska museet. Jag har aldrig varit där förut och det var verkligen super roligt. Eller fett bra som mina syskonbarn skulle säga. På Historiska museet fanns just nu en tillfällig utställning som handlade om Maria, Jesus moder. Den var verkligen imponerande. Jag fastnade där ganska länge. Lyssnandes på den underbara musiken i rummet, läsandes, tittandes. Efter det var forntidsrummet bäst. Jag var på historiska museet i ungefär fyra timmar men hann verkligen inte med allt. Skulle velat gå där en dag till men det får bli nästa gång.

Sista dagen tillbringade jag på stan tillsammans med mormor. En väldigt mysig dag!

Efter en sådan underbar vecka med många härliga upplevelser finns det inget bättre än att komma hem till sitt eget och få fortsätta med sina egna små projekt. Jag hade tänkt plocka hallonen och de svarta vinbären som mognat medan jag varit borta. Det fick dock bli en annan dag eftersom regnet vräker ner än en gång.

Inte mindre än två av mina vänner har gått och fått bebisar under den veckan jag var borta. Grattis Ylva och Johan som fick en Leia. Grattis Caroline och Roger som fick en Benjamin. Leia ska jag antagligen få träffa i morgon. Mycket spännande!

Puss

2 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Det är skoj att vara borta, få göra nya bekantskaper, se lite nytt..men så klart även skönt att komma hem, ofta med nya idéer från resan!
Det här med årstiderna beror ju kanske lite på var man bor. Här är både vår och höst väldigt korta. Hösten över går alltför snabbt i vinter. Så man vet att när hösten kommer så står vintern inte långt borta. Och jag har verkligen inte bråttom till -20 grader och snöhögar och mörker... Själv trivs jag utmärkt i sommarkläder!

Emma sa...

Det är det helt klart! Se nya vyer och ansikten är inte dumt. Idéer är också fint att få med sig hem!

Du har nog rätt om årstiderna. Sedan har vi sällan sådär kallt som 20 minus heller. Det kan jag inte direkt säga att jag avundas er! ;-)