2 maj 2009

"Splatter-films-panik" all over again??

Under lördags-morgonens fika i solen på balkongen tar jag med mig morgonens VF (värmlands folkblad) för att få lite nyhetsuppdatering. Jag fastnar för krönikan som i dag heter: "Hellre kvitter än twitter". Eftersom jag nyligen anslutigt mig till twitter-världen fångas mitt intresse. Krönikan skriker ut en oro för att vi i "dagens samhälle" kommer att lägga ner så mycket tid på Twitter, Facebook och bloggar att vi inte kommer att ha tid för varandra. Kommer människor inte ens titta upp på varandra under luncher är den skräckblandade fråga som ställs. Eftersom twittrandet och facebookandet tar så mycket tid medan vi fortsätter att även titta på tv och läsa tidningen finns snart ingen tid för den egna familjen eller vänner, menar krönikören. Jag kan bara tala för mig själv men för min del tar varken twitter, facebook eller bloggen särskilt lång tid. Att se ett program på tv varje dag skulle ta längre tid för mig än vad dessa tre aktiviter gör tillsammans. Dessutom är det väldigt sällan jag bänkar mig framför tv:n. För mig liknat detta 80 - talets panik över de unga som tittade på våldsfilmer. Rädslan för att dessa människor skulle ta efter filmerna och gå ut på stan för att slå ner varandra med välriktade karateslag är i dag nästan skrattretande. Märk också att krönikören själv anser sig ha svårt med den nya värld som tekniken innebär. Och är inte facebook mycket mer socialt än vad tv- tittande är? Avståndet människor emellan blir i alla fall lite mindre. Eller vad tycker ni i frågan?

4 kommentarer:

ylva sa...

Äntligen har jag hittat till din blogg! Håller med dig helt och fullt. F.b å bloggar tar väl ingen tid heller! Tv o film däremot tar ofta för mycket tid för att jag ska orka sätta mig, då blir det hellre en god bok att somna framför på kvällarna!

Kram!

Emma sa...

Jaaa!! Äntligen Ylva! Skoj!
Precis! Moraltantpanik typ!!

Kram till dig

Anonym sa...

För min del letar jag efter argument hela tiden till fördel för facebook m.m
Hittar bara fördelar för mig själv men kan se att människor med annan personlighet kan det innebära mindre social samvaro. De nöjer sig med det enkla och orkar inte umgås ansikte mot ansikte.
Kram/Gunnel

Emma sa...

Det har du säkert rätt i Gunnel. Dock tror jag att dessa människor har problem redan innan. Precis som det var med de som verkligen gick ut och karate-sparkade. De hade redan problem! Det finns såklart baksidor med allt men innan man vet vad man talar om ska man kanske inte uttala sig. Som jag anser att krönikören gjorde.

Kram på dig!