21 april 2009

Rosa eller blått?

Jag läste DN:s artikelserie, Rosa eller Blått, som handlar om att börja arbeta för jämstäldhet redan då barnen är små. Del ett handlar om de stora klädkedjorna som har uppdelade sektioner för killar och tjejer. Rosa eller blått ska det vara. Speciellt H&M:s avdelningar har jag länge tyckt varit rent hemska. Ibland smyger man som blivande adoptivförälder in där för att kanske kanske få känna sig som en den blivande förälder man är. Men om det barn man väntar på är ettnågonting och av okänt kön är det verkligen svårt. Man vill inte köpa de könstypiska kläderna, rosa eller babyblått är jädrigt fult faktiskt, och andra färger är det svårt med i den åldern. Skulle man, chockad, hitta kläder i andra färger så är det gärna en princessa på elller något annat könstypiskt. Vad är det för fel på grönt? Eller mörkblått? Eller lila? Med djur på? Eller planeter? Inte konstigt att barn blir allt mer indragna i den vuxna världens klädnoja!!
Den andra delen i artikelserien handlar om föräldrar som försöker skapa en neutral start för sina barn. En pojke med namnet Kim som får välja sina egna leksaker. Vad är det egentligen för fel med att pojkar leker med dockor och tjejer med bilar egentligen?
Under min egen barndom ville jag enbart ha pojkleksaker. Jag önskade mig jämt lego, transformers och andra "pojkleksaker". När jag var åtta fick jag en docka och en docksäng i julklapp, Till och med på korten syns det hur besviken jag är! Så fortsatte det genom hela min uppväxt. Jag ville ha pojksaker men fick flicksaker. Nog skapar vi könsrollerna själva. Sedan är det jäkligt svårt att jobba bort dem när vi blivit vuxna och gärna slåss för lika lön för lika arbete!

3 kommentarer:

Anonym sa...

lustigt, jag o jannicke har diskuterat det där i veckan, nog för att jag varit ganska mkt för både dockor o actionfigurer som liten, men jag minns att lyckligast blev jag över en transformers jag fick en gång och jag hade förmodligen blivit mkt gladare för action force figurer än barbie. ert barn ska få rock och punkkläder av mig, bara så du vet ;D //lillsyrran

Jenny sa...

Håller med dig, därför älskar jag meandI, massor, av färg (inget babyblått eller rosa, massor av mönster och relativt könsneutralt, tyvärr lite dyra, men några plagg kan man unna sig, kika in på www.meandi.se
Kramar

Emma B sa...

Sis: Jag minns hur avundsjuk jag var på dig för den där transformern! Jag fick leka med mina pojkkompisar leksaker! :-) Vårt barn ska bara ha coooola kläder så det låter toppen!!!
Puss

Jenny: Har sett meandi-kläderna och tycker att de är väldigt fina.Ska absolut kika in på dem när det börjar närma sig! Synd bara att det inte finns något billigare alternativ. Massa kram